1. Hvad laver jeres virksomhed – og hvad er din rolle i virksomheden?
Vores virksomhed, Plutonic Media, er et digitalt marketingbureau, som hjælper ambitiøse virksomheder med at øge deres online synlighed og salg gennem datadrevet og intelligent online markedsføring. Vi stiftede virksomheden tilbage i juni 2019, men har på blot 7 måneder allerede etableret en virksomhed i hjertet af København med 7 fuldtidsansatte, hvor vi hjælper både store såvel som små virksomheder på tværs af services såsom SEO, Google Ads samt annoncering på Facebook, LinkedIn og Pinterest.
Min rolle i virksomheden er mangesidig på nuværende tidspunkt, da jeg både står for den daglige drift, ledelse og fortsat stadig sidder i en eksekverende rolle som digital marketing konsulent.
2. Hvad var din første udfordring som iværksætter?
Der er mange udfordringer, når man starter som iværksætter, da du får endeløse opgaver som falder uden for dit eget kompetencesæt. Jeg har heldigvis haft et bredt netværk, som har kunne hjælpe mig med jura, bogføring, økonomi o.lign. enten gratis eller til favorable priser.
En af vores største udfordringer er faktisk, at vi er nystartet. Nogle virksomheder vælger os fra i salgsprocessen, da det for dem føles usikkert at starte et større samarbejde med et ikke-etableret marketingbureau. Selvom vi har erfaringen og troen på egen evner, kan det være svært at overbevise andre uden en ”proven track record” i vores nye regi. Derfor arbejder vi på at få udarbejdet nogle cases.
3. Hvad har været din bedste oplevelse som iværksætter?
Der er mange gode oplevelser at vælge mellem, men en af de bedste må klart være, da jeg valgte at hyre min mor som økonomikonsulent og ekstern bogholder – betalt vel og mærket. Det er en fed følelse, at kunne give sin mor løn, men samtidig også dele min hverdag og den rejse jeg er på sammen med hende.
Overordnet set er noget af det bedste ved at være iværksætter og virksomhedsejer, at du oplever den ultimative frihed. Du kan selv vælge dine arbejdstider, samarbejdspartnere og virksomhedskultur.
4. Hvad er dit bedste råd til nye iværksættere?
Jeg ville være sikker på, at min virksomhed skulle blive en succes før, at jeg overhovedet stiftede den. Hvis du går med drømmen om at starte din egen virksomhed, så kan jeg anbefale dig at følge min opskrift:
- Lær en branche at kende
- Find partnere med komplementære kompetencer
- Hav en klar salgsstrategi
- Spar penge op på forhånd
Inden jeg stiftede Plutonic Media, valgte jeg at lære alt om branchen inden for digital marketing, som i forvejen var noget jeg interesserede mig for. Jeg blev en haj til søgemaskineoptimering og digital annoncering, men manglede mere eller mindre en som kunne – og havde lyst til– at sælge. Salg er noget af det vigtigste i enhver virksomhed, da det holder vækstmotoren i gang. En af mine stiftende partnere er derfor sælger helt ind til benet, og han tøver ikke med at gribe knoglen dag ud og dag ind, hvilket skaber grundlaget for alt salg i virksomheden.
Det er også essentielt at spare penge op, hvis du gerne vil kunne vækste i et højt tempo, da det tillader dig at gå i en længere periode uden at trække løn ud.
5. Hvilken bog/podcast kan du anbefale til andre iværksættere?
Jeg er hverken den store bogorm eller podcast lytter, men det sker da i ny og næ. I forhold til markedsføring og podcast kan jeg bl.a. anbefale Marketing Morgen, PotterCut og Marketing School.