En markedsundersøgelse kan være et meget stærkt værktøj både ved opstart af virksomhed (for at validere idéen) og senere når virksomheden er mere etableret (for at identificere tendenser eller usete muligheder for nye salgskanaler og markedsføring).
Uanset hvilket formål din markedsundersøgelse har, er der nogle simple guidelines der er gode at følge, når der skal opsættes et spørgeskema.
1. Undgå så vidt muligt spørgsmål der kræver lange svar
For at sikre den højest mulige gennemførelsesprocent af din undersøgelse, skal du undgå spørgsmål, hvor respondenten selv skal indtaste et langt svar. Hjælp respondenten på vej ved at liste muligheder op, og tilføj evt. et ”andet” så der er plads til et kort alternativt svar. På denne måde bliver dine resultater også langt nemmere at analysere.
Eksempel: Hvad var den største udfordring ved at starte på en videregående uddannelse?
A. Indgå i gruppearbejde
B. Lære at tage gode noter
C. Finde min studieteknik
D. Balancere det faglige/sociale
E. Andet:
2. Lav et dummy-spørgsmål
For at undgå at folk blot trykker på vilkårlige valgmuligheder uden at læse spørgsmålene, kan du opsætte et dummy-spørgsmål, der eliminerer de respondenter, der ikke svarer rigtigt på spørgsmålet. Det skal altså været et spørgsmål, der er meget ligetil og hvor der kun findes ét rigtigt svar.
Eksempel: Bekræft nedenfor at du har læst dette spørgsmål:
A. Det har jeg
B. Det har jeg ikke
C. Måske
3. Brug forgreningslogik
Mange spørgeskema-programmer tilbyder forgreningslogik, som helt simpelt lader dine respondenter tage forskellige ”veje” i dit spørgeskema. Det forklares nemmest med et eksempel:
Hvilket transportmiddel bruger du til at komme på arbejde?
A. Jeg går
B. Jeg cykler
C. Offentlig transport
D. Bil
Svarer respondenten C skal vedkommende ikke præsenteres for spørgsmål der relaterer sig til at gå, cykle eller tage bilen. Derfor blive respondenten ledt direkte til spørgsmål C1:
Ved offentlig transport, hvordan betaler du da for din rejse?
A. Alm. Rejsekort
B. Pendlerkort
C. Kontant
Ved at benytte disse ”veje” gennem et spørgeskema sørger du for, at respondenten bliver hurtigere færdig med spørgeskemaet (hvilket sikrer en højere gennemførelsesprocent), og så virker det desuden meget mere professionelt.
Hos Taskflex laver vi mange markedsundersøgelser. Skal vi hjælpe dig?