Dette er en simpel guide til at indberette af årsrapport/årsregnskab i Virk. Selskaber har pligt til at indberette årsrapport (læs denne blog), men det behøver ikke være så bøvlet som mange gør det til. Denne guide skal ses som en simpel trin-for-trin guide til mindre selskabers årlige indberetning af årsrapport/årsregnskab.
Sådan starter du med at indberette årsrapport:
Til at starte med skal du sørge for at bogholderiet stemmer ved udgangen af det pågældende regnskabsår. Når det er på plads, så kan du logge ind på Virk og påbegynde kladden.
8 punkter man skal igennem for at indberette årsrapport:
Når du har påbegyndt kladden på Virk, er der 8 punkter du skal igennem før du kan afslutte årsrapporten for dit selskab.
1. Start indberetning
Her påbegyndes udfyldelsen af årsrapporten. Du har her mulighed for at vælge den relevante regnskabsklasse for dit selskab. Der stilles mindre krav til årsrapporten, hvis dit selskab opfylder betingelserne for mikrovirksomheder.
2. Virksomhedsoplysninger
Dette punkt vedrører blot relevante oplysninger om dit selskab og bør være hurtigt overstået.
3. Tekster til årsrapporten
I punkt 3 skal der skrives tekster til årsrapporten. Der skal både skrives en ledelsespåtegning og en ledelsesberetning. Ledelsespåtegningen er ledelsens besyv om behandling og godkendelse af årsrapporten i overensstemmelse med årsregnskabsloven, samt en bekræftelse på årsregnskabets gyldighed.
Ledelsesberetningen består primært af to dele. Først angives selskabets formål som angivet i vedtægterne. Dernæst angives ledelsens kommentarer vedrørende regnskabsårets udvikling og hvorvidt det har været tilfredsstillende eller ej.
4. Regnskab
Regnskabspunktet er naturligt den primære del af årsrapporten og også den del der umiddelbart tager længst tid. Men såfremt bogholderiet stemmer, så bør der ikke opstå problemer.
Først skal resultatopgørelsen indtastes, som den fremgår af det korrekt afstemte bogholderi. Hvis selskabet anvender regnskabsprogrammer som Dinero, så er det relativt nemt at ”afskrive” resultatopgørelsen.
Husk at man skal selv beregne skat af årets resultat (med den gældende skattesats).
Herefter skal balancen indtastes. Dette gøres på samme måde som ved resultatopgørelsen. Husk at ”overført resultat” skal være lig med årets resultat fra resultatopgørelsen (såfremt der ikke er udbetalt udbytte).
5. Noter
I punkt 5 kan man eventuelt vælge at inkludere relevante noter i årsrapporten. Selskaber som opfylder kravene for mikrovirksomheder kan nøjes med at tilføje noten om undtagelsesmuligheder for mikrovirksomheder.
6. Validering
Du er næsten færdig, når du er nået til dette punkt. Her kan du downloade kladden, så den kan tjekkes igennem af dig (og evt. ledelsen). Gå videre til punkt 7, når årsrapporten er fejlfri og valideret.
7. Hent og indsend
Efter at du har valideret årsrapporten i punkt 6, så skal du downloade den validerede årsrapport, så den kan godkendes på selskabets generalforsamling inden du kan indberette årsrapporten. Når generalforsamlingen har godkendt årsrapporten, så skal du igen logge ind på Virk for at indsende den godkendte årsrapport.
8. Kvittering
Det sidste punkt er egentlig blot en kvittering på at du har indberettet årsrapporten. Efter kort tid bør årsrapporten være offentlig tilgængelig på cvr.dk.
Alt dette kan måske virke som noget af en omgang, men når du først har prøvet det et par gange, så er det faktisk ret nemt og hurtigt overstået. Alternativt, så kan du lade en dygtig økonomistuderende lave din årsrapport fra kun 1.000 kroner ex moms (læs mere her).